Pukusuunittelijan mietteitä



Teatterin puvusto on varmasti niitä maailmankaikkeuden ihmeellisimpiä paikkoja. Kävin siellä jututtamassa teatterin pukusuunnittelija Taina Peltomäkeä.  

Taina on valmistunut Kuopiosta opistotason vaatetussuunnittelijaksi. Harjoittelujakso Joensuun teatterissa venähti 3 vuoden pituiseksi. Joensuun jälkeen hän siirtyi Varkauden Teatteriin.

Taina kertoo, että näytelmän pukujen suunnittelu aloitetaan yleensä kuukautta ennen 1. lukuharjoitusta. Ensimmäiseksi tutustutaan tekstiin ja roolitukseen. Seuraavaksi on palaveri ohjaajan kanssa. 1. lukuharjoituksessa sitten jo tiedetään alustava suunnitelma. Pukujen valmistus on vaihe, jossa otetaan huomioon näyttelijöiden ideat. Kohtausten väliset vaihdot määrittävät myös pukujen suunnittelua.

-          Pukusuunnittelijan on mietittävä tarkkaan kohtausten vaihdot. Kuinka kauan pukujen vaihtoon voi käyttää aikaa? Vaihtoaika vaikuttaa pukujen rakenteeseen, esim. piian pusero, hame ja essu on joskus ommeltu yhteen ja laitettu vetoketju selkään. Rooliasujen teossa on otettava huomioon, että niiden on myös kestettävä kovaa käyttöä ja huoltoa, selittää Taina.  

Taina kuvaa itseään varsinaiseksi ”tippaleipäaivoksi”. Hänellä on monta projektia eri työvaiheessa yhtä aikaa.

-          Sen olen oppinut työn kautta, että ideoita vaan tulee! Sitten pitää antaa aivojen rauhassa työstää niitä eikä yrittää väkisin vääntää. Kaiken tekemänsä takana pitää pystyä seisomaan, kertoo pukusuunnittelija Peltomäki.

Taina Peltomäen mielestä ”Juakse ko hullun” puvustaminen oli haasteellista, koska näytelmässä siirrytään paljon nykyhetkestä takautumiin. 

-          Ohjaaja Kai Paavilaisen kanssa sovittiin, että vaihdot mennään hyvin pienillä muutoksilla. Se tarkoittaa sitä, että ei voi laittaa pikku tyttöä nukkumaan yöpaidassa tai äiti ei voi näytellä raksalla raksakamppeissa.  Siirtymät ovat suoria ja tuottivat puvustajalle luomisen tuskaa ja rajoittivat suunnittelua

Taina kertoo kuinka eräänä aamuna ohjaaja laittoi näyttelijät puvustoon fiilistelemään: miltä roolihahmosta tuntuu tänä aamuna? Siitä harjoituksesta jäi esitykseen mm. Saaran siivet ja sarvet.

-          ”Juakse ko hullu” ei ole mikään pukunäytelmä. Joidenkin roolihahmojen habitusta mietittiin tekstin ulkopuolelta. Usko esimerkiksi on entinen rokkari, Kostilla on urheilutaustaa ja Rambo Sallonen on pienen tytön mielikuvitusta, jonka aikuinen voisi nähdä ihan erinäköisenä.

Karkeasti sanottuna esitysten puvuista on 1/3 ihan uusia töitä. 1/3 kierrätetään varastosta niin, että vaikka kolmesta eri mekosta tehdään yksi. 1/3 ostetaan kaupasta tai kirpparilta.

-          Sillä tavalla teatterin pukuvarasto muuttuu kokoajan.  Tähän näytelmään ihan uutena ostettiin vain Uskon farkut netistä. Äidin raskausajan vatsa piti tällä kertaa tilata ulkomailta, koska sen piti olla helposti puettava ja poistettava. Jos ei niin tarvitse olla niin silloin tehdään itse toppaukset. Kaikki muu löytyikin sitten varastosta, kertoo Taina.

Näytelmä ”Juakse ko hullu” on Tainan ja Kaitsun ensimmäinen yhteistyö.

-          Ohjaaja oli varannut hyvin aikaa palavereihin ja antoi tilaa puvustajan omille ajatuksille. Aina vähän jännittää uusi tekijä, mutta meillä sujui työnteko vallan hyvin.

 

Seija

 

 

Merkinnän kommentit (0) | » Kirjoita kommentti